ویژگیهای یک شام مناسب

وی در ادامه افزود :« این نکته قابل ذکر است که بنا به توسعۀ شهرنشینی رفته رفته فرهنگ غذایی ما هم تغییر کرده است و به مصرف غذاهای فانتزی و فست فودها روی آوردیم.»
این کارشناس ارشد تغذیه در خصوص علت تغییر سبک غذایی در افراد توضیح داد :« متاسفانه خانواده‌ها به دلیل شرایط شغلی خود در طول روز نمی‌توانند در کنار هم غذا میل کنند ، مجبور می‌شوند وعده‌های برنجی و خورشی خود را در شب مصرف کنند که به هیچ عنوان این عادت غذایی توصیه نمی‌شود.»
وی در بیان دلایل نخوردن شام سنگین گفت :« در شب هورمون‌هایی که متابولیسم را بالا می‌برند و باعث سوخت و ساز غذا در بدن می‌شوند مانند خودمان در حالت استراحت به سر می‌برند و به همین دلیل غذاهای سنگینی که مصرف می‌کنیم فقط در بدن تجمع پیدا می‌کنند و به چربی تبدیل می‌شوند و باعث بروز چاقی در افراد می‌شوند و یا با رسوب در دیواره‌های عروق ، هسته‌های چربی را تشکیل می‌دهند که احتمال بروز سکته را در ما افزایش می‌دهد.»
شهرزاد محمدیان در خصوص تهیۀ یک شام سبک و مغذی عنوان کرد :« ما می‌توانیم برای تهیۀ یک وعده شام سبک از سالادهای مختلف استفاده کنیم که می‌توانند شامل کاهو و خیار و گوجه باشند که می‌توان برای جبران فقدان پروتئین در آن مرغ هم اضافه شود و یا مثلا می‌توان با افزودن پنیر هم کلسیم را نیز به این وعدۀ غذایی اضافه کرد.»
وی در ادامه اظهار داشت :« اساسا نباید غذاهای حجیم مصرف شود زیرا شب بدن در حال استراحت است و از آن طرف هم نباید خوردن شام حذف شود اتفاقا خوردن شام در حد سبک بسیار مناسب و خوب است و از خوردن غذاهای حجیم و چرب باید پرهیز شود.»
این کارشناس ارشد تغذیه در پایان با تاکید بر این که باید وعده‌های سنگین را در طول روز مصرف کرد در خصوص مصرف حبوبات در وعدۀ شام گفت :« در ضمن حبوبات هم برای شام خیلی مناسب است مثلا وجود حبوبات در سوپ ، عدسی ، خوراک لوبیا و موادی از این دست ، وعده‌های بسیار مناسبی هستند به شرط آن که مواد نفاخ آن از طریق خیساندن حبوبات قبل از مصرف گرفته شود و در آخر نیز آب باقی ماندۀ آن نیز دور ریخته شود ، در غیر این صورت حبوبات هم جزء دستۀ غذاهای سنگین به شمار می‌رود و مصرف آن در شب توصیه نمی‌شود.»

/ 0 نظر / 14 بازدید